Ubehag i psykoanalyse og pædagogik: Kønnede og seksuelle paradokser i pædagogisk praksis

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Abstract

Den pædagogiske profession er traditionelt blevet forstået som et kvindefag i både biologisk og psyko-social forstand. Med internationale strømninger som PISA-tests, “synlig viden der virker”, dokumentation- og evalueringskrav kan denne status dog i stigende grad siges at være udfordret af en maskulin “alt-logik”, der fortrænger pædagogikkens singulære begivenheder – alt det uforståelige og queer. Vi vil i anledning af temaet for årskonferencen diskutere Jane Gallops lacaniansk inspirerede anekdoteteori, som vi vil forsøge at forstå (eller netop ikke forstå, men analysere) som “Kvindens” (ikke-altets) snit i det pædagogiske arbejde. Et snit der melder sig som “a touch of the real” og “a theory in the flesh of practice”. Særligt vil vi fokusere på de situationer, hvor det Reelle melder sig som en form for “sikker ikkeviden”, der ikke blot kalder på pædagogens åbenhed, men samtidigt udsætter hende for et ufrivilligt maskefald, hvor hun konfronteres direkte med knælerens “ugly face of the truth”.

(Oplægget er for Marianne Træbing Sechers vedkommende en del af ph.d.-projektet “Coping with certain non-knowledge as windows of opportunity for disempowered professionals in welfare work” (sagsnummer: 1060-00025B), der er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.)
Original languageDanish
Publication date30 Nov 2022
Number of pages1
Publication statusPublished - 30 Nov 2022
EventKØN? Årskonference
: Årskonference i Selskab for teoretisk psykoanalyse, 3.-4. dec. 2022 på KØN i samarbejde med Aarhus Universitet.
- Museet Køn, Århus, Denmark
Duration: 3 Dec 20224 Dec 2022
https://events.au.dk/aarskonference2022/conference

Conference

ConferenceKØN? Årskonference
LocationMuseet Køn
Country/TerritoryDenmark
CityÅrhus
Period03/12/2204/12/22
Internet address

Keywords

  • research designs, theory and method
  • children and youth
  • clinical assessment methods, lab technology and radiography
  • learning, educational science and teaching
  • Media, communication and languages
  • schools, courses and institutions
  • social work and social conditions
  • disease, health science and nursing
  • education, professions and jobs
  • aesthetics, design and media

Cite this