Abstract
Ph.d.-projektet med arbejdstitlen; ”Udvikling af Pedagogical Content Knowledge (PCK) i natur/teknologi”, er nu afsluttet, og der foreligger flere resultater på baggrund af kvantitative og kvalitative undersøgelser af natur/teknologi læreres praksis og deres oplevede udvikling af lærerfaglighed/PCK.
Projektet har været organiseret som et sekventielt kvalitativt drevet mixed method studie (Johnson & Onwuegbuzie, 2004) og anvendt flere tilgange til at indsamle data om lærernes oplevede udvikling af lærerfaglighed/PCK. Der anlægges et analytisk blik de empiriske data fra interviews og observation baseret på en velbeskreven forskningstradition omkring narrative inquiry, hvor man sætter fokus på og undersøger de forskellige involverede aktørers fortællinger (Clandinin & Connelly, 2000).
Centrale fund fra projektet viser, at udvikling af lærerfaglighed/PCK for nogle – men ikke for alle – natur/teknologi lærere, er relateret til kollegialt samarbejde, som kan antyde at de mere distribuerede og situerede former for viden lærernes praksis er indlejret i, behøver mere opmærksomhed end forskningsfeltet omkring PCK indikerer (Carlson & Deahler, 2019; Gess-Newsome, 2015). Samtidigt giver nærværende projekt fokus på de mere individuelle og komplekse elementer i udvikling af lærerfaglighed/PCK som der ikke altid er tydeligt adresseret i projekter med fokus på lærerprofessionel udvikling (Van Driel & Berry, 2012) eller dansk læreruddannelse i øvrigt. Projektet kan endvidere præsentere centrale fund omkring materialitet som værende vigtigt for udvikling af lærerfaglighed/PCK i natur/teknologi, - og måske endda som en del af lærerens egen personlige lærerfaglighed/PCK (Ellebæk, 2021).
Projektet har været organiseret som et sekventielt kvalitativt drevet mixed method studie (Johnson & Onwuegbuzie, 2004) og anvendt flere tilgange til at indsamle data om lærernes oplevede udvikling af lærerfaglighed/PCK. Der anlægges et analytisk blik de empiriske data fra interviews og observation baseret på en velbeskreven forskningstradition omkring narrative inquiry, hvor man sætter fokus på og undersøger de forskellige involverede aktørers fortællinger (Clandinin & Connelly, 2000).
Centrale fund fra projektet viser, at udvikling af lærerfaglighed/PCK for nogle – men ikke for alle – natur/teknologi lærere, er relateret til kollegialt samarbejde, som kan antyde at de mere distribuerede og situerede former for viden lærernes praksis er indlejret i, behøver mere opmærksomhed end forskningsfeltet omkring PCK indikerer (Carlson & Deahler, 2019; Gess-Newsome, 2015). Samtidigt giver nærværende projekt fokus på de mere individuelle og komplekse elementer i udvikling af lærerfaglighed/PCK som der ikke altid er tydeligt adresseret i projekter med fokus på lærerprofessionel udvikling (Van Driel & Berry, 2012) eller dansk læreruddannelse i øvrigt. Projektet kan endvidere præsentere centrale fund omkring materialitet som værende vigtigt for udvikling af lærerfaglighed/PCK i natur/teknologi, - og måske endda som en del af lærerens egen personlige lærerfaglighed/PCK (Ellebæk, 2021).
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 4 May 2022 |
Number of pages | 2 |
Publication status | Published - 4 May 2022 |
Event | Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference: Innovation i undervisning og læring - Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet, Thorshavn, Faroe Islands Duration: 3 May 2022 → 5 May 2022 https://www.setur.fo/fo/setrid/samstarv/luk-2022/ |
Conference
Conference | Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference |
---|---|
Location | Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet |
Country/Territory | Faroe Islands |
City | Thorshavn |
Period | 03/05/22 → 05/05/22 |
Internet address |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- education, professions and jobs
- schools, courses and institutions