Abstract
Denne artikel udspringer af projektet Læsesucces for ordblinde børn1
(projekt Læsesucces),
hvor udvalgte lærere og pædagoger gennem et kompetenceudviklingsforløb er blevet klædt
på til at være mentorer for dobbeltudfordrede ordblinde børn i skolen. Mentorfunktionen er
udviklet til at sikre, at eleven har en voksen på skolen, der er særligt opmærksom på at imødekomme de udfordringer, der kan være i den daglige undervisning, når man har ordblindhed. Artiklen beskriver først mentorrollens særlige egenskaber og funktioner, og gennem
fokusgruppeinterviews præsenteres mentorernes perspektiver på det at være mentor for en
ordblind elev.
(projekt Læsesucces),
hvor udvalgte lærere og pædagoger gennem et kompetenceudviklingsforløb er blevet klædt
på til at være mentorer for dobbeltudfordrede ordblinde børn i skolen. Mentorfunktionen er
udviklet til at sikre, at eleven har en voksen på skolen, der er særligt opmærksom på at imødekomme de udfordringer, der kan være i den daglige undervisning, når man har ordblindhed. Artiklen beskriver først mentorrollens særlige egenskaber og funktioner, og gennem
fokusgruppeinterviews præsenteres mentorernes perspektiver på det at være mentor for en
ordblind elev.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 2 |
Journal | Viden om Literacy |
Issue number | 33 |
Pages (from-to) | 18-23 |
Number of pages | 6 |
ISSN | 2246-6517 |
Publication status | Published - 15 May 2023 |
Keywords
- schools, courses and institutions
- children and youth