Udvikling af præ-professionel identitet i en ung uddannelse: Ernæring og sundheds­uddannelsen som case

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

27 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen undersøger, hvordan præ- professionel identitet (PPI) kan forstås og understøttes i en ung uddannelse. PPI handler om studerendes gryende professionelle identitet, der tager form under uddannelse. Artiklen tager empirisk afsæt i gruppeinterviews med ernæring og sundhedsstuderende og undervisere samt deltagende observation, der er analyseret med refleksiv tematisk analyse. Analysen viser, det er svært for studerende og undervisere at indkredse, hvad der kendetegner ernæring og sund- hed som profession. Dog peger begge grupper på, at en professionsbachelor i ernæring og sundhed har viden om ernæring og sundhed og arbejder med fødevarer, vejledning og formidling på et evidensbaseret grundlag med respekt og omsorg for individet. Analysen viser også, at det har betydning for forstå- elsen og udviklingen af PPI i en ung uddannelse, at professionen opleves som bred af både studerende og under- visere. Det kan derfor være relevant at understøtte studerendes refleksioner over PPI i løbet af uddannelsen, fx via refleksionsrum på tværs af studerende, undervisere, ledelse og professionsud- øvere og via en ‘professionsidentitets logbog’.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for professionsstudier
Volume19
Issue number36
Pages (from-to)84-93
Number of pages10
ISSN2446-0273
DOIs
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • professional identity

Cite this