Udvikling af praksisforankret uddannelse: At skabe møder mellem fagligheder. I: Uddannelsesudvikling - i et professionsfagligt perspektiv.

Mette Rose, Niels Erik Hulgård Larsen, Christine Pilegaard Larsen, Lone Brønsted, Lene Storgaard Brok

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Med afsæt i et konkret eksempel beskrives arbejdet med udvikling af praksisforankret uddannelse og nødvendigheden af at have følgende for øje:
- At kompetenceudvikling, uddannelse og anvendt forskning, der skal medvirke til udvikling af velfærdsydelser, må tage afsæt i den praksis, hvor ydelserne skal skabe forandring.
- At det er nødvendigt fortsat at udvikle pædagogiske undervisningsmetoder, vejledningsmetoder og prøveformer, der understøtter udvikling af professionsrettet handlekompetence
- At det er nødvendigt at skabe rum for samarbejder mellem videns- og uddannelsesinstitutionen, brugere og aftagere af uddannelsen, præget af en ydmyghed over for det, hver især ikke ved, og en bevidsthed om, hvad det netop er, hver især har en særlig viden at bidrage med når en professionsrettet og praksisforankret uddannelse skal udvikles og give effekt i velfærdssamfundet.
Original languageDanish
Title of host publicationUddannelsesudvikling - : i et professionsfagligt perspektiv
EditorsLene Storgaard Brok
Number of pages14
PublisherForlaget UCC
Publication date2011
Edition1 udgave
Pages68-82
ISBN (Print)978-87-91786-15-0
Publication statusPublished - 2011

Cite this