Udviklingsarbejde i social- og specialpædagogisk praksis

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

Om bogen:
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker), hvad social- og specialpædagogikken kan bruges til, hvem den retter sig imod, hvordan den skal udføres i praksis, og hvordan man uddanner til den. Denne grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Endvidere tilbyder bogen inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. Bogens afsæt er det social- og specialpædagogiske felt, men den er også oplagt at bruge på dagtilbudsområdet og skole-fritidsområdet. Ikke mindst, fordi social- og specialpædagogik i høj grad også finder anvendelse inden for disse pædagogiske felter.
Original languageDanish
Title of host publicationSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
EditorsTim Vikær Andersen
Number of pages21
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2019
Pages594-614
ChapterKap. 36
ISBN (Print)978-87-412-6967-2
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • social work
  • educational science
  • educational science studies

Cite this