TY - RPRT
T1 - Undersøgelse af kvalitet i Hjørring Kommunes vuggestuer. ITERS-R, 2019
AU - Næsby, Torben
AU - Medom, Christina
AU - Nielsen, Margit Margrethe
AU - Leleur, Lis
AU - Okslund, Heidi Bang
PY - 2020/3/1
Y1 - 2020/3/1
N2 - Denne rapport omhandler en undersøgelse af kvalitet i vuggestuerne i Hjørring Kommune. I undersøgelsen anvendes det internationalt standardiserede evalueringsværktøj ITERS-R (Infant/Toddler Environment Rating Scale, Revised Version. Dansk oversættelse, 2. udgave, 2016), der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering, dialoger om og udvikling af kvalitet i dagtilbud (Vuggestuerne, alder 1-3 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen, www.ersi.info). På baggrund af observationerne er der udarbejdet en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljøerne i vuggestuerne i kommunen (n=19). ITERS måler kvaliteten af det læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i børnehave, skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne viser en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne:• Plads og indretning • Personalets rutiner for personlig pleje• Sprog og literacy • Læringsaktiviteter • Interaktion• Organisationsstruktur. Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af vuggestuernes pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i vuggestuen og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i vuggestuen generelt.Dataene i denne rapport kan læses som et øjebliksbillede, men angiver også nogle pejlemærker eller opmærksomhedspunkter for strategisk udvikling, kvalitetsrapport og tilsyn, kompetenceudvikling, konkrete indsatser i praksis og kan anvendes i sammenhæng med den styrkede pædagogiske læreplan (Børne- og Socialministeriet, 2018).Denne rapport retter fokus på resultaterne af observationer med ITERS-R på tværs af kommunens vuggestuer og formidler resultaterne af disse.
AB - Denne rapport omhandler en undersøgelse af kvalitet i vuggestuerne i Hjørring Kommune. I undersøgelsen anvendes det internationalt standardiserede evalueringsværktøj ITERS-R (Infant/Toddler Environment Rating Scale, Revised Version. Dansk oversættelse, 2. udgave, 2016), der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering, dialoger om og udvikling af kvalitet i dagtilbud (Vuggestuerne, alder 1-3 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen, www.ersi.info). På baggrund af observationerne er der udarbejdet en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljøerne i vuggestuerne i kommunen (n=19). ITERS måler kvaliteten af det læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i børnehave, skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne viser en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne:• Plads og indretning • Personalets rutiner for personlig pleje• Sprog og literacy • Læringsaktiviteter • Interaktion• Organisationsstruktur. Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af vuggestuernes pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i vuggestuen og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i vuggestuen generelt.Dataene i denne rapport kan læses som et øjebliksbillede, men angiver også nogle pejlemærker eller opmærksomhedspunkter for strategisk udvikling, kvalitetsrapport og tilsyn, kompetenceudvikling, konkrete indsatser i praksis og kan anvendes i sammenhæng med den styrkede pædagogiske læreplan (Børne- og Socialministeriet, 2018).Denne rapport retter fokus på resultaterne af observationer med ITERS-R på tværs af kommunens vuggestuer og formidler resultaterne af disse.
KW - Børn og unge
KW - Børneperspektiv
KW - Dagtilbud
KW - Interaktion
KW - Kvalitet i dagtilbud
KW - Læringsaktiviteter
KW - Læringsmiljø
KW - Organisationsstruktur
KW - Plads og indretning
KW - Rutiner
KW - Sprog og Literacy
KW - Vuggestuer
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Datainformeret praksisudvikling
KW - ITERS-R
KW - Kvantitative metoder
KW - Læringsmiljøvurdering
KW - Ledelse, organisationsudvikling og innovation
KW - Datainformeret praksisudvikling
KW - Evalueringskultur
KW - Kvalitetsrapport
M3 - Rapport
BT - Undersøgelse af kvalitet i Hjørring Kommunes vuggestuer. ITERS-R, 2019
ER -