Undersøgende team

Research output: Book/Report/PhD thesisBookResearchpeer-review

Abstract

Lærere i dag samarbejder på kryds og tværs, og de lukkede døre til
klasseværelserne hører fortiden til. De fleste lærere indgår også i
såvel klasse- som årgangsteam og måske endda fagteam.
I Undersøgende team møder vi den nyuddannede lærer Anna, der
har fået sit første job på Fællesskolen, hvor hun skal undervise i en
6. og en 8. klasse. Vi følger hendes vej ind i skolens forskellige team
og samarbejdskulturer og ser på, hvordan skolen arbejder med en
fælles læseindsats i alle fag. Anna deltager i teammøder, som er
hyggelige, men ustrukturerede og uproduktive, og andre som er
velfungerende og virkningsfulde. Det gode teamsamarbejde opstår ikke af sig selv, men kræver både viden og indsatser fra skolens
ledelse, teamkoordinatorer og medarbejdere.
Med udgangspunkt i sit arbejde med professionelle læringsfællesskaber i grundskolen fører docent ved UC Syd Thomas R.S.
Albrechtsen os ind i teamsamarbejdets guldgruber og faldgruber og
kommer med forslag til, hvordan lærere kan samarbejde om undervisningen, så både de og eleverne får glæde af det.
Original languageDanish
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Number of pages72
ISBN (Print)9788772196954
Publication statusPublished - 2022
SeriesPædagogisk rækkevidde
ISSN2446-1148

Cite this