Understøttelse af lærerstuderendes sproglige kompetencer med digitaliserede prøver i læreruddannelsen

    Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearch

    Abstract

    Projektet Understøttelse af lærerstuderendes sproglige kompetencer med digitaliserede prøver i læreruddannelsen gennemføres på Professionshøjskolen Metropol, Institut for Skole og Læring, i København i studieåret 2012-2013
    Baggrund for projektet: Danske lærerstuderende, der ønsker at uddanne sig til dansklærere, har ikke altid tilstrækkelige sproglige kompetencer til at vurdere elevers læsning og skrivning. De har bl.a. brug for sikre færdigheder i morfologisk, fonologisk og syntaktisk analyse for at kunne vurdere de udfordringer, elever møder i tekstarbejde. Eksempelvis skal de lærerstuderende være i stand til at vurdere, om elevers læsefejl og stavefejl er lydbevarende, og kunne forklare danske retskrivningsprincipper for elever.
    Målet for projektet er at styrke de studerendes sproglige kompetencer.
    Projektet identificerer sproglige problematikker, der vedrører dansk sprog, på grundlag af eksisterende registreringer af fejltyper i elevers og studerendes egne tekster. På baggrund af disse fejltyper udvikles et digitalt materiale, der fra 2013 skal fungere som testredskab, men som samtidig skal stå til rådighed for studerendes færdighedstræning.
    Original languageDanish
    Publication date2013
    Publication statusPublished - 2013
    Event18th European Conference on Reading: New Challenges – New Literacies - Jönköping, Sweden
    Duration: 6 Aug 20139 Aug 2013
    Conference number: 18.th

    Conference

    Conference18th European Conference on Reading
    Number18.th
    CountrySweden
    CityJönköping
    Period06/08/1309/08/13

    Cite this