Undervisning i læseforståelse: Rapport over et treårigt projekt med casestudier i Helsingør og Ishøj

Lene Herholdt, Fie Høyrup

    Research output: Book/Report/clinical guidelinesReportResearch

    4 Downloads (Pure)

    Abstract

    Projektet, som forløb fra 2008-2011 og var financieret af Undervisningsministeriet, havde som overordnet mål at generere ny viden om undervisning i læseforståelse, som både fremmer læseforståelse og foregriber læseforståelsesvanskeligheder for alle elever - herunder elever med dansk som andetsprog og elever med svage sproglige forudsætninger.
    Med udgangspunkt i en sprogbaseret undervisning, inspireret af den australske genrepædagogik, viser casestudierne, hvilken betydning det har at arbejde i cykliske forløb, hvor det er muligt for eleverne gradvist at bevidstgøre sig deres sproglige viden og hverdagssprog for i et stilladseret forløb at bevæge sig frem mod et mere situationsuafhængigt sprog eller fagsprog og faglig viden. Rammerne for elevernes interaktionsformer, som bevidst var valgt ud fra overvejelser over kommunikationsrelationer og kommunikationsmåde, viste sig i begge casestudier centrale.
    Original languageDanish
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherNationalt Videncenter for Læsning
    Number of pages77
    Publication statusPublished - 2011

    Keywords

    • case studies
    • learning
    • action learning

    Cite this