Undervisning på gyngende grund: dilemmaer og udfordringer i pædagogik for bæredygtighed

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Denne artikel handler om den kompleksitet, de perspektiver og de
dilemmaer, man kan møde som underviser, når man giver sig i kast med
tematikker som klima, miljø og bæredygtighed i undervisningen. Vi beskriver, hvordan underviseren kan have en følelse af at bevæge sig på gyngende grund, når en truende økologisk krise og ønsker om kritik og forandring møder uddannelsernes institutionelle rammer, faglige traditioner og kulturelle forventninger til underviserrollen. Snarere end at søge at overkomme usikkerheden, foreslår vi underviseren at holde fast i refleksionen over og arbejdet med de dilemmaer og spændinger, som udspringer af den sociale og økologiske krise.
Original languageDanish
Title of host publicationFodspor i evigheden : bæredygtighed, pædagogik og dannelse
EditorsMads Strarup
Number of pages10
Place of PublicationAarhus
PublisherSystime
Publication date17 Oct 2023
Pages65-74
ISBN (Print)9788743327332
Publication statusPublished - 17 Oct 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this