Undervisningsbesøg og de fire stier i den pædagogiske ledelse

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen, Inga Stein Michelsen, Henrik Sønnichsen, Anne Gregersen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge skolelederes erfaringer med undervisningsbesøg som en særlig form for pædagogisk ledelsespraksis, hvilket er et område, der stadig ikke er forsket meget i. Artiklen bygger på interview med fire skoleledere, der fortæller om, hvordan de har grebet de undervisningsbesøg an, som de selv har deltaget i på deres skole. Vi præsenterer i artiklen en forskningsbaseret model for pædagogisk ledelse – “de fire stier i den pædagogiske ledelse” – som vi benytter som analytisk ramme til at få øje på de forskellige veje, som undervisningsbesøgene kan tage. Vi ser i interviewene blandt andet, hvordan især den “emotionelle sti” fylder i den pædagogiske ledelse, i form af at skolelederne anerkender og opmuntrer personalet i deres daglige arbejde igennem undervisningsbesøgene. Vi peger afslutningsvis på områder, der i den sammenhæng kan være relevante at forske nærmere i.
Original languageDanish
JournalKognition & Paedagogik
Volume30
Issue number117
Pages (from-to)36-49
Number of pages14
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - 2020

Cite this