Undervisningspotentialet i børnestavning med oplæsningsstøtte

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel diskuterer jeg undervisningspotentialet i børnestavning med oplæsningsstøtte. Jeg præsenterer resultaterne fra et kvantitativt effektstudie af denne form for undervisning og konkluderer, at børnestavning med oplæsningsstøtte fremmer børnehaveklassebørns evne til at anvende
skriftens lydprincip i stavning (tendensen er den samme for læsning, men ikke signifikant). Dog er effekten kun vist under særlige betingelser, fx at undervisningen foregår i små grupper uden for den almindelige undervisning. På den baggrund diskuterer jeg muligheder for at imødegå en eventuel negativ påvirkning af effekten, hvis undervisningen skal foregå i klassen.
Original languageDanish
Article number2
JournalViden om Literacy
Volume29
Pages (from-to)18-26
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - May 2021

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this