Vidensbaseret Matematikundervisning 2: 3.-7. klassetrin

Adrian Bull, Torben Blankholm

Research output: Book/Report/PhD thesisBookEducation

Abstract

I et praksisnært sprog peger forfatterne Adrian Rau Bull og Torben Blankholm på relevante og brugbare elementer fra internationale anerkendte matematikdidaktiske teorier, for derefter at implementere disse elementer i konkrete undervisningsforløb og forslag til matematikundervisningen i og omkring mellemtrinnet i danske skoler. Matematiklærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning.

Bogen indeholder et særligt sjette kapitel om at gå fra data til didaktik i matematikundervisningen samt fem kapitler, der i hver indeholder tre dele:
1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra internationale matematikdidaktiske teorier med forklarende eksempler.
2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave -og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger.
3. Analyse af hvordan teorien hænger sammen med undervisningsforløb.

Kapitlerne handler om teorier fra Peter Liljedahl, Hans Freudenthal m. fl., Jo van Hoof m. fl. og Van Hieles. Pernille Ladegaard Pedersen og Rasmus Ullsøe Kær har hver især medvirket til et af de seks kapitler i bogen.
Original languageDanish
PublisherForlaget Matematik
Edition1
Number of pages144
ISBN (Print)9788793975446
Publication statusPublished - 1 Sept 2022

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this