Videnskab og faglighed: To sider af samme sag?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

Med uddannelsesreformen og Bekendtgørelsen om sygeplejerskeuddannelsen blev sygeplejeforskningen i begyndelsen af det nye årti en nødvendig realitet. Men hvordan kan sygeplejeforskningen bidrage til definition og sikring af sygeplejens faglige profil og identitet? Med udgangspunkt i et konkret forskningsprojekt beskriver artiklen, hvordan det gennem videnskabeliggørelse og ud fra en humanvidenskabelig og handlingsteoretisk tilgang er muligt at eksplicitere den erfaringsbaserede fagkundskab i sygeplejen og herigennem sprogliggøre sygeplejeprofessionens vidensmæssige grundlag. Artiklen afgrænser sig til og belyser en bestemt tilgang til den fremførte problemstilling og kan ses som et bidrag til en bredere pædagogisk sociologisk diskussion af dette spørgsmål.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogisk sociologi : En antologi
EditorsInge M. Bryderup
Number of pages18
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDanmarks Pædagogiske Universitets Forlag
Publication date2007
Edition1.
Pages305-322
ISBN (Print)978-87-770-1991-3
Publication statusPublished - 2007

Keywords

  • professionalism

Cite this