TY - ABST
T1 - Vil du have flere brikker at flytte rundt med….?
T2 - Bridging - Dansk Bevægelses- og Idrætspædagogisk Forskningsnetværk
AU - Christensen, Andreas Bolding
AU - Løgstrup Ottesen, Claus
PY - 2021/11/11
Y1 - 2021/11/11
N2 - Fagene i Bevægelse er et initiativ iværksat af Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet. En samlet UC-sektor fik i efteråret 2020 opgaven. Fagene i Bevægelse står på forskningsresultaterne fra aktionsforskningsprojektet, iMOOW!, herunder den bevægelsesdidaktik, som de deltagende lærere og pædagoger har udviklet. I Fagene i Bevægelse har der i udviklingsfasen været fokus på konkrete didaktiske værktøjer, der kan hjælpe lærere og pædagoger til udvikle meningsfulde bevægelsesaktiviteter. Det skyldes blandt andet, at bevægelse kræver didaktiske overvejelser, hvis det skal bidrage til elevernes læring og trivsel (Høj & Madsen, 2021).I et review af fremmende og hæmmende faktorer for implementeringen af bevægelse, fremhæver Jørgensen og Troelsen (2017), at det er af afgørende betydning, at lærere oplever sig selv som værende kompetente i forhold til at anvende bevægelse i undervisningen. Madsen og Aggerholm (2020) har i et interviewstudie undersøgt, hvilke didaktiske overvejelser, lærere gør sig, når de integrerer bevægelse i deres undervisning. Resultaterne peger på, at refleksioner over faglige mål og elevernes læring er vigtige for udvikling af bevægelsesaktiviteter. Undersøgelsen peger dog også på, at det er udfordrende for lærerne at identificere koblinger mellem det faglige indhold og bevægelse, og at der derfor er brug udvikling af yderligere materiale (Madsen & Aggerholm, 2020). Jeg vil i oplægget præsentere Puslespillet, som er et værktøj til at beskrive, analysere og udvikle nye såvel som eksisterende bevægelsesaktiviteter. Puslespillet hjælper lærere og pædagoger til at gøre sig bevægelsesdidaktiske og almendidaktiske refleksioner med udgangspunkt i den faglige kontekst, elevernes konkrete faglige udfordringer og klassens sociale betingelser.Jeg vil invitere deltagerne til at anvende Puslespillet til udvikling af eksisterende aktiviteter med afsæt i konkrete cases. På den måde får deltagerne (forhåbentligt) en konkret erfaring med, hvad det betyder for kreativiteten at have analogt fysisk materiale, der skaber dialog og refleksion OG som tilbyder flere brikker at flytte rundt med.Referencer:Jørgensen, H. T., & Troelsen, J. (2017). Implementeringen af motion og bevægelse i skolen – et review af hæmmende og fremmende faktorer set i et lærerperspektiv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 2(2), 84–105. https://doi.org/10.7146/lup.v2i2.27711Høj, B.B. & Madsen, K.L (2021). iMOOW! Bevægelsesdidaktik – mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen. https://www.epaper.dk/fiibl/move-11-2021/ Madsen, K. L., & Aggerholm, K. (2020). ”Den følelse kan jeg ikke skabe, hvis jeg bare står og fortæller” – Lærernes erfaringer med en handlingsorienteret tilgang til bevægelse i folkeskolen. Forskning Og Forandring, 3(1), 132-152. https://doi.org/10.23865/fof.v3.2096
AB - Fagene i Bevægelse er et initiativ iværksat af Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet. En samlet UC-sektor fik i efteråret 2020 opgaven. Fagene i Bevægelse står på forskningsresultaterne fra aktionsforskningsprojektet, iMOOW!, herunder den bevægelsesdidaktik, som de deltagende lærere og pædagoger har udviklet. I Fagene i Bevægelse har der i udviklingsfasen været fokus på konkrete didaktiske værktøjer, der kan hjælpe lærere og pædagoger til udvikle meningsfulde bevægelsesaktiviteter. Det skyldes blandt andet, at bevægelse kræver didaktiske overvejelser, hvis det skal bidrage til elevernes læring og trivsel (Høj & Madsen, 2021).I et review af fremmende og hæmmende faktorer for implementeringen af bevægelse, fremhæver Jørgensen og Troelsen (2017), at det er af afgørende betydning, at lærere oplever sig selv som værende kompetente i forhold til at anvende bevægelse i undervisningen. Madsen og Aggerholm (2020) har i et interviewstudie undersøgt, hvilke didaktiske overvejelser, lærere gør sig, når de integrerer bevægelse i deres undervisning. Resultaterne peger på, at refleksioner over faglige mål og elevernes læring er vigtige for udvikling af bevægelsesaktiviteter. Undersøgelsen peger dog også på, at det er udfordrende for lærerne at identificere koblinger mellem det faglige indhold og bevægelse, og at der derfor er brug udvikling af yderligere materiale (Madsen & Aggerholm, 2020). Jeg vil i oplægget præsentere Puslespillet, som er et værktøj til at beskrive, analysere og udvikle nye såvel som eksisterende bevægelsesaktiviteter. Puslespillet hjælper lærere og pædagoger til at gøre sig bevægelsesdidaktiske og almendidaktiske refleksioner med udgangspunkt i den faglige kontekst, elevernes konkrete faglige udfordringer og klassens sociale betingelser.Jeg vil invitere deltagerne til at anvende Puslespillet til udvikling af eksisterende aktiviteter med afsæt i konkrete cases. På den måde får deltagerne (forhåbentligt) en konkret erfaring med, hvad det betyder for kreativiteten at have analogt fysisk materiale, der skaber dialog og refleksion OG som tilbyder flere brikker at flytte rundt med.Referencer:Jørgensen, H. T., & Troelsen, J. (2017). Implementeringen af motion og bevægelse i skolen – et review af hæmmende og fremmende faktorer set i et lærerperspektiv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 2(2), 84–105. https://doi.org/10.7146/lup.v2i2.27711Høj, B.B. & Madsen, K.L (2021). iMOOW! Bevægelsesdidaktik – mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen. https://www.epaper.dk/fiibl/move-11-2021/ Madsen, K. L., & Aggerholm, K. (2020). ”Den følelse kan jeg ikke skabe, hvis jeg bare står og fortæller” – Lærernes erfaringer med en handlingsorienteret tilgang til bevægelse i folkeskolen. Forskning Og Forandring, 3(1), 132-152. https://doi.org/10.23865/fof.v3.2096
KW - folkeskolen
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - læreruddannelsen
M3 - Abstrakt
Y2 - 14 November 2019
ER -