Virtual Reality i Bygningskonstruktøruddannelsen

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperCommunication

25 Downloads (Pure)

Abstract

Dette oplæg præsenterer analyseresultater, der viser hvordan forskellige vidensområder vedrørende fagligt indhold, teknologi og pædagogik sammenføres og omdannes til undervisningsforløb med henblik på at indføre Virtual Reality (VR) i undervisning. Gennem et dybdegående single casestudie vises, hvordan en underviser tilegner sig viden om VR teknologi og omsætter denne viden i planlægning og gennemførelse af et undervisningsforløb. Casen er et eksempel på, hvordan professionsfaglig teknologi omsættes med henblik på to forskellige pædagogiske formål; dels et pædagogisk mål om, at de studerende skal udvikle VR-kompetencer som er relevante i professionen, og dels et pædagogisk mål om at VR skal facilitere de studerendes tilegnelse af det byggefaglige stof. Casen viser, hvordan underviseren prioriterer de to formål, og hvilke effekter de får for de studerendes læring. Resultaterne lægger også op til en mere teoretisk diskussion om vidensformer i forhold til den såkaldte TPACK-model.
Original languageDanish
Publication date26 Oct 2022
Publication statusPublished - 26 Oct 2022
EventKonference: digitalisering i byggeriet og byggeriets uddannelser - Aarhus Universitet, Aarhus
Duration: 26 Oct 202226 Oct 2022
https://projekter.au.dk/kubvu

Conference

ConferenceKonference: digitalisering i byggeriet og byggeriets uddannelser
LocationAarhus Universitet
CityAarhus
Period26/10/2226/10/22
Internet address

Cite this