Abstract
Artiklen undersøger om virtual reality kan stilladsere og udvikle flersprogede elevers sproglige kompetencer med udgangspunkt i erfaringerne fra et projekt i en modtageklasse.
Artiklen peger på, at lærerens viden om sprogbaseret undervisning og stilladsering af elevernes sproglige udvikling er afgørende. Lærerens kompetencer i at synliggøre sproglige mønstre og italesætte sproglige valg for eleverne i forskellige tekstsituationer er utrolig vigtig for elevernes mulighed for at udvikle deres viden om sprog og færdigheder i at bruge det i forskellige kontekster.
Men lærerens viden om og tilgang til forskellige teknologiers didaktiske potentiale er lige så afgørende for elevernes muligheder for at udvikle sprog og bruge det aktivt i forskellige kommunikative situationer, når teknologier inddrages i undervisningen.
Artiklen peger på, at lærerens viden om sprogbaseret undervisning og stilladsering af elevernes sproglige udvikling er afgørende. Lærerens kompetencer i at synliggøre sproglige mønstre og italesætte sproglige valg for eleverne i forskellige tekstsituationer er utrolig vigtig for elevernes mulighed for at udvikle deres viden om sprog og færdigheder i at bruge det i forskellige kontekster.
Men lærerens viden om og tilgang til forskellige teknologiers didaktiske potentiale er lige så afgørende for elevernes muligheder for at udvikle sprog og bruge det aktivt i forskellige kommunikative situationer, når teknologier inddrages i undervisningen.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Sprogforum |
Issue number | 68 |
Pages (from-to) | 77-86 |
Number of pages | 10 |
ISSN | 0909-9328 |
Publication status | Published - 2019 |
Keywords
- schools, courses and institutions