Virtuelle laboratorier – redskaber at tænke med

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I artiklen undersøger jeg, hvilke læringspraksisser der bliver konstrueret, når virtuelle laboratorier bliver en del af naturfagsundervisningen i skolen. Jeg viser, hvordan to forskellige former for virtuelle
laboratorier bliver brugt i undervisningen med afsæt i begreberne
”redskab-for-tanke” (Shaffer & Clinton, 2006) og et ”objekt-at-tænke-med” (Papert, 1980). Det ene laboratorie lægger op til en mere åben
og eksplorativ læringspraksis, hvor eleverne kan eksternalisere deres
idéer, og det virtuelle laboratorie bygger bro mellem det abstrakte og
konkrete. Det andet laboratorie er mere instruerende og bliver i højere
grad brugt som forberedelse til det undersøgende arbejde og som en
interaktiv teoribog. Jeg peger desuden på paradokset i, at det virtuelle
laboratorie tilbyder et sikkert læringsrum, men samtidig bliver risiko- og konsekvensfrit.
Original languageDanish
Article number10.7146/lt.v7i11.129301
JournalLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Volume7
Issue number11
Pages (from-to)145-177
ISSN2445-6810
DOIs
Publication statusPublished - 2022

Cite this