ForsidePersonerPeder Hjort-Madsen

English

Føj til bogmærker

Peder Hjort-Madsen

Person

Præsentation

Her kan du læse om mine erfaringer indenfor forsknig, undervisning og vejledning samt se en liste over internationale konferencer/forskningsseminarer jeg har deltaget i:

Forskning

2015-       

Adjunkt ved Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Professionshøjskolen Metropol

Projekt: Eux - en hybrid ungdomsuddannelse.

 

2013-15      

Postdoc ved Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, København.

Projekt: Unges lyst til læring. Forskningsprojekt finansieret af Egmont Fonden. Projektet består af to delprojekter: Lyst til læring i udskolingen og Køn og uddannelsesmotivation (ungdomsuddannelserne). I samarbejde med lektor Mette Pless, lektor Noemi Katznelson, lektor Camilla Hutters, postdoc Susanne Murning og lektor Mette Lykke Nielsen (alle fra Center for Ungdomsforskning, AAU, Kbh.)

 

2012-13           

Postdoc ved Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet

Projekter:

ULE (Unges Læreprocesser i og omkring Erhvervsuddannelser i sjællandske udkantsområder). I samarbejde med adjunkt Trine Østergaard Wulf-Andersen, lektor Lene Larsen, lektor Steen Baagøe Nielsen, postdoc Kevin Mogensen og postdoc Signe Hviid Thingstrup (alle fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet), finansieret af EU’s socialfond. Samarbejdspartnere: CELF, EUCNVS, EUCSJ, Lolland Kommune, Vordingborg Kommune og Holbæk Kommune

Rum for Mænd (kønnede udfordringer i forhold til valg af og deltagelse i erhvervsuddannelse). I samarbejde med adjunkt Trine Østergaard Wulf-Andersen, lektor Lene Larsen, lektor Steen Baagøe Nielsen, postdoc. Kevin Mogensen og postdoc. Signe Hviid Thingstrup (alle fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet), finansieret af Ministeriet for Ligestilling og Kirke

RegioSKILL (Regional Sprache, Kunst, Identität, Lebenslanges Lernen). I samarbejde med lektor Finn Sommer, lektor Klaus Schulte og Ph.d.-studerende Dirk Keil (fra hhv. Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Institut for Kultur og Identitet og Institut for Samfund og Globalisering, Roskilde Universitet), finansieret af EU’s INTERREG IVA Program. Dansk samarbejdspartner: CELF

 

2009-12

Ph.d. studerende ved Forskerskolen I Livslang Læring, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet

Ph.d. projektet: Deltagelsesmuligheder i erhvervsuddannelserne. Et kvalitativt studie af skolekulturer på tre erhvervsfaglige grundforløb. Finansieret via udviklingsprojektet ’Udvikling af en Brugerbåret Ungdomsuddannelse’, med støttet fra EU’s Socialfond og Vækstforum Sjælland – i samarbejde med tre sjællandske erhvervsuddannelsesskoler. Samarbejdspartnere: CELF, Roskilde Handelsskole, ZBC

 

2010

Skalerbare uddannelsesdesigns til sikring af uddannelsesdeltagelse og fastholdelse af drenge i Region Sjælland. I samarbejde med lektor Steen Baagøe Nielsen, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet, finansieret af RUCInnovation

 

2009               

Forskningsassistent på forskningsprojektet ‘Fri for Mobberi’. I samarbejde med professor Jan Kampmann, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet. Finansieret af Mary Fonden

 

2007                

Forskningsassistent på forskningsprojektet REBUS (Revurdering af indsatsen for udsatte børn og unge – et stort kvalitativt og kvantitativt forskningsprojekt om udsatte unges bo-, arbejds- og behandlingssituation i Danmark): Udarbejdede et systematisk litteraturreview sammen med professor Linda L. Andersen og lektor Camilla Smith, finansieret af det Strategiske Velfærdsforskningsprogram

Forskningsassistent på KATARSIS: Udarbejdede i samarbejde med professor John Andersen, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, Roskilde Universitet et working paper for KATARSIS (under den Europæiske Commissions rammeprogram 6, koordineret af Global Urban Research Unit, ved Newcastle University, UK) – Workingpaper: “Reflections on exclusion dynamics in education and training in the Danish context – Democratic Egalitarian Orientation versus Meritocratic Elitist Orientation”

Forskningsassistent for Ph.d. Kevin Mogensen: Udarbejdede sammen med Kevin Mogensen et litteraturreview på et projekt om risiko, ungdom og maskulinitet i relation til forebyggelse af rygning, alkohol, stoffer og vold. Rekvireret af Sundhedsstyrelsen

 

Undervisning og vejledning

2015-

Undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, Professionshøjskolen Metropol, på modulerne 'Deltagere i erhvervsrettede uddannelser' og 'Pædagogisk videnskabsteori', samt vejledning af afgangsprojekter

 

2014                

Undervisning og vejledning på kandidatuddannelsen ’Læring og forandringsprocesser’, herunder både vejledning og undervisning på 8. semester specialiseringen ’Unge og Uddannelse’ (bl.a. i samarbejde med lektor Peter Koudahl og lektor Ulla Højmark Jensen), samt vejledt to specialer på kandidatuddannelsen i kommunikation. Jeg har desuden haft en række eksaminations- og censoropgaver på 7. og 9. semester på ’ Læring og forandringsprocesser’.

 

2013                

Undervisning og vejledning på hhv. den samfundsvidenskabelige basisuddannelse og på bachelor- og kandidatuddannelsen i pædagogik og uddannelsesstudier (modulansvarlig sammen med Lektor Kim Rasmussen på Kandidatmodul 1), Roskilde Universitet

 

2012                

Undervisning og vejledning på hhv. den samfundsvidenskabelige basisuddannelse og på bachelor- og kandidatuddannelsen i Pædagogik og uddannelsesstudier, Roskilde Universitet

 

2010-11           

Undervisningsforpligtelser i forbindelse med Ph.d. stipendium på hhv. den internationale humanistiske basisuddannelse og den humanistiske basisuddannelse, Roskilde Universitet

 

2009                

Ekstern lektor med vejledningsopgaver ved den humanistiske basisuddannelse, Roskilde Universitet

 

2008              

Undervisningsassistent: Vejledningsopgaver ved den humanistiske basisuddannelse, Roskilde Universitet

 

Internationale konferencer/forskningsseminarer       

2016

International Symposium on Professional and Occupational Knowledge, University of the Witwatersrand, Johannesburg, South Africa, 24-26 Feb.

 

2015

Nordyrk konferencen 2015: Development of NORDIC VOCATIONAL TEACHER EDUCATION, Helsingfors, Finland, 10-12 juni

 

2014                

ESA midterm conference; Youth and Generation network under the European Sociological Association. Kluszkowce (Krakow), Poland, 10th-13th September 2014

 

2014                

Nordisk forskersamling – Ungdom i risiko. Seminar og workshop i Stockholm, 8.-9. maj

 

2013                

Nordisk forskersamling – Ungdom i risiko. Seminar og workshop i København, 14.-15. november

 

2013                

Nordisk forskersamling – Ungdom i risiko. Seminar og workshop i Oslo, 22.-23. april

 

2013                

Community in Focus: Social Work Making Connections. Working with communities and networks to enhance the well-being of vulnerable people (8. februar), University of York, deltager og oplægsholder: ‘Challenges of bridging between education and social work: Participatory action research with social workers, teachers in upper secondary education, and young people in vulnerable positions’

 

2011                

11th Nordic Youth Research Symposium Global/Local Youth, 13.-15. juni 2011: Organisation/planlægning af session, paper presentation og deltagelse i conference – Paper: Hidden expectations within the Danish VET system - exploring how ‘school culture’ gets in the way of efforts to retain youth in VET programs

 

2010                

International Spring School on Comparative Educational Pathways, York, UK, 11.-16. April 2010 (arranged by The Centre for Research on Education and Social Justice (CRESJ), University of York and the Educ8 Group – Paper: Young Lives and Vocational Education – Researching young lives and the culture of the Danish Vocational Education and Training System

 

2009             

International Summer School – Paper: Researching Vocational Education – A Qualitative Perspective on Learning Cultures in the Danish Vocational Education and Training System)

Peder Hjort-Madsen

Telefon: 24 29 64 19

Vis graf over relationer

Samarbejde

Kopier teksten fra feltet...