ForsideProjekterEyePad - medieforbrug på tablets 2013-2014

English

EyePad - medieforbrug på tablets 2013-2014

Projekt: Udviklingsprojekt/ Innovation

Føj til bogmærker

Dokumenter

Samarbejdspartnere

Vis graf over relationer

Vi ved allerede en hel del om, hvornår og hvordan vi bruger tablets. Problemet for mediehusene og andre udgivere af digitalt indhold er, at denne viden ofte er så generel, at den ikke kan bruges til at træffe redaktionelle beslutninger og udvikle nye produkter efter. Formålet med EyePad-projektet og denne rapport er at udforske centrale hypoteser om brugen af tablets om aftenen. Kurver over døgnets medieforbrug viser, at netop aftenen nu er et tidsrum, hvor tablets bruges allermest i hjemmets afslappede omgivelser. Projektets afsæt var et forsknings- og videnssamarbejde med The Poynter Institute, der gennem de seneste godt 20 år har stået for en række banebrydende eyetracking-projekter – fra nyhedsforbrug på print i ”Eyes on the News” (1990) over kombineret web/print i Poynter/Stanford-projektet (2000) til ”Eyetracking the News” i 2007, igen med fokus på både print og web. The Poynter Institute henvendte sig i 2012 til DMJX med ønsket om en partner, der kunne give europæisk perspektiv på opgaven, at forstå nyhedsforbrug og navigation på tablets. Lars Holmgaard Christensen og Peter From Jacobsen fra DMJX deltog i en del af planlægningen af projektet som en del af det advisory board, Poynter nedsatte til ledelse af projektet. Omvendt har Poynter´s Sara Quinn og Dave Stanton bidraget betydeligt til vores del af arbejdet med EyePad-projektet. The Poynter Institutes undersøgelse blev offentliggjort på Northwestern University i Chicago i oktober 2012, og resultaterne er publiceret i flere artikler på Poynter´s hjemmeside. Centrale pointer herfra er ligeledes inkluderet og perspektiveret i denne rapport. DMJX indgik senere i 2012 et samarbejde med CCI Europe og Visiolink, der begge leverer løsninger til tablets for deres kunder i mediebranchen, og som DMJX ønsker mere specifik viden om brugsmønstre og vaner. I det tidlige efterår 2012 blev Lena Overgaard og Helene Træholt Jensen ligeledes tilknyttet projektet. Som afslutning på deres studier i informationsteknologi på Interaktive Digitale Medier ved Aalborg Universitet var de på vej til at skrive speciale om netop nyheder på tablets og lønsomme forretningsmodeller i den forbindelse. Desuden førte en henvendelse til Berlingske Media ligeledes til et konkret projektsamarbejde, hvilket betød, at vi i projektet fik adgang til en relevant målgruppe for undersøgelsesarbejdet. Med henblik på gennemførelse af den konkrete eyetracktest og efterfølgende dataanalyse blev der truffet aftale med Jesper Clement, Copenhagen Business School, som har en PhD baseret på eyetracking. Jesper Clement har i februar-marts 2013 sammen med Lena Overgaard og Helene Træholt Jensen gennemført samtlige 12 eyetracking-tests, som er udgangspunktet for denne rapport. Han har desuden stået for den kvantitative del af analysearbejdet. EyePad-projektet er i april 2014 sammenfattet i rapporten ”EyePad” (se vedhæftet dokument).
Startdato01/09/12
Slutdato31/03/14
National/InternationalNational
Finansiering
  • Eksternt finansieret - Visiolink

    60000 Danske Kroner

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

Kopier teksten fra feltet...