Fysisk aktivitet i fællesskaber, livskvalitet og autismespektrumforstyrrelse

Beskrivelse

Beskrivelse

I dette projekt afprøves en ny pædagogisk tilgang til autismepædagogikken med baggrund i subjektvidenskab og praksisfællesskaber, som alternativ til de medicinske og habiliteringsorienterede tilgange (jf. Mørck & Gustafson). Formålet er at fokusere på en pædagogik hvor brugernes deltagelse i fællesskaber, dannelse af relationer og udvikling af livskvalitet er de væsentligste elementer - fremfor en kompenserende pædagogik, der er behandlingsfokuseret og udspringer af viden fra den naturvidenskabelige del af psykologien (Mesibov et al.). Det er målsætningen at udvikle denne pædagogik i samarbejde med praktikere og brugere i idrætsundervisningen ved Autismecenter Nord-Bo og derfra beskrive en pædagogisk tilgang, som rækker ind i undervisningen på specialiseringen; special- og socialpædagogik på pædagoguddannelsen og i fremtidig kursusvirksomhed ved UCN.
2 Samarbejdspartnere
Relaterede emner