ForsideProjekterKan brugerne finde hvad de leder efter - på både PC og mo...

English

Kan brugerne finde hvad de leder efter - på både PC og mobil?

Projekt: Udviklingsprojekt/ Innovation

Føj til bogmærker

Samarbejdspartnere

Vis graf over relationer

Danmarks Medie- og journalisthøjskole gennemførte i 2015 en eyetracking-undersøgelse i samarbejde med Fagforbundet 3F. Kernen i undersøgelsen hos 3F var, at brugerne skal finde, hvad de leder efter. Hurtigst og enklest muligt. Det er en radikalt anderledes brugssituation end den, der for eksempel karakteriserer nyhedslæsning. Her er målet typisk at producere og præsentere indholdet, så brugerne vil bruge så lang tid som muligt. På 3F´s hjemmeside er indholdet informationer knyttet til de forskellige jobfunktioner, fagforbundet dækker. Andre organisationer tilbyder andre former for information, der er nyttigt eller nødvendigt i bestemte situationer. Fælles for den type informationsbehov er, at de i stigende grad søges dækket her-og-nu, på den medie-platform der nu er tilgængelig. Hvor opgaven tidligere typisk blev udskudt, til man kunne sidde stille og roligt om aftenen ved pc´en, søges den nu løst, når behovet opstår, eller i korte pauser i løbet af dagen. Og i stigende grad på mobil eller tablet. Det betyder først og fremmest, at websiderne skal være lette at overskue og læse, også på mobil eller tablet. Modellen, der kaldes responsivt design, hvor indholdet tilpasser sig til alle skærmstørrelser, er åbenlyst en god løsning. Undersøgelsen viste dog, at responsivt design som en rent teknisk løsning ikke gør jobbet alene. Der skal mere til, hvis målet er, at brugerne let og hurtigt skal kunne finde, hvad de leder efter.
Startdato01/03/15
Slutdato01/06/16
National/InternationalNational
Finansiering
  • Eksternt finansieret - 3F

    35000 Danske Kroner

  • Internt finansieret

    38250 Danske Kroner

Skriftlige produktioner

Kopier teksten fra feltet...