Risikofyldt leg i dagtilbud

Beskrivelse

Beskrivelse

Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan arbejdet med risikofyldt leg i et kropsligt perspektiv kan ses som pædagogisk grundlag i relation til motorik. Der er stort fokus på motorisk træning i dagtilbud, men for at få en god motorik, kræver det at børn tør kaste sig ud i kropslige udfordringer. Sammenhæng mellem risikofyldte lege (RFL) og motorik er dermed i fokus.

Fokus vil være på, hvordan de professionelle kan arbejde med at fastsætte mål, planlægge, igangsætte, dokumentere og evaluere RFL-aktiviteter med kroppen som udgangspunkt for at styrke institutionens bevægelseskultur gennem professionsfaglige kompetencer.

Projektets forskningsspørgsmål:
Hvilke professionsfaglige kompetencer udfordres af pædagoger i netværket ’Krop og dannelse’ i udviklingen af institutionens bevægelseskultur i uderummet med fokus på risikofyldte lege og motorik?

Vi undersøger en række daginstitutioners arbejde med mod, risikofyldt leg og kamp som led i deres deltagelse i netværket ’Krop og dannelse’.

Netværket er oprettet på baggrund af PD i Krop og dannelse.

Projektet undersøger dermed også, hvordan viden og færdigheder bringes videre fra PD til praksis.
Relaterede emner