Børneperspektiver i evaluering af den pædagogiske læreplan i daginstitutioner

Beskrivelse
Artiklen har fokus på, hvorledes børneperspektiver fremtræder og anvendes på daginstitutionsområdet. I første del af artiklen anlægges en teoretisk udredende tilgang til begrebet børneperspektiver. I anden del fokuseres der med afsæt i et empirisk baseret forskningsprojekt på børneperspektiver i relation til evaluering af den pædagogiske læreplan i daginstitutioner. Der anlægges en arenatilgang med en kommune som case i dette studie. Børneperspektiver i pædagogisk praksis forstås dermed som et resultat af en lang række samvirkende processer på hele den kommunale arena, der involverer mange forskellige aktører på forskellige niveauer. Projektet peger på relevansen i at anvende tre optikker i studiet af børneperspektiver i pædagogisk evaluering: en dannelsesmæssig, en informantorienteret og en medskabende tilgang. De empiriske analyser på såvel forvaltnings- som institutionsniveau i en dansk middelstor kommune tegner et paradoksalt billede af situationen. På den ene side er der stor bevågenhed på området og ønske om udvikling, og på den anden side er der tendens til, at børneperspektiver hovedsageligt ses som en del af den almene pædagogiske praksis, og at disse perspektiver udgrænses, når evaluering er i fokus. I det omfang børneperspektiver indgår i evalueringen af læreplanen, positioneres børnene hovedsageligt som informanter og den dannelsesmæssige og medskabende tilgang tenderer at forsvinde ud af billedet.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind21. årgang
Udgave nummer1
Sider (fra-til)15-27
Antal sider13
ISSN1398-3717
PublikationsartForskning
Peer reviewNej
Relaterede emner