Børns perspektiver på trivsel - Aktivitet og underaktivitet i børnehaven

Beskrivelse
Mange studier har vist, at børns trivsel skabes i relationer internt i børnegruppen, men få har udforsket de voksnes rolle. Jeg vil i denne artikel vise, hvordan børns perspektiver på glæde i børnehaven fører til en beskrivelse af trivsel som noget, der sker mellem børn, men som ligeledes indbefatter en balanceakt. Børn balancerer mellem at være en del af et børnefællesskab, udfordre de voksnes regler og samtidig bibeholde en god relation til både børn og voksne. Trivsel kan ikke eksistere uafhængig af voksne, men den kan opstå i børnenes 'aktiviteter under aktiviteten', hvor god balancekompetence er lig med god trivsel.
1299 Downloads
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Barnehageforskning
Vol/bindvol.6
Sider (fra-til)1-23
Antal sider23
ISSN1890-9167
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
Relaterede emner