Det pædagogiske arbejde med børns bevægelse i daginstitutionens uderum - om opmærksomhedspunkter i dialogen om udviklingen af en aktiv nærværende pædagogik

Beskrivelse
Denne artikel belyser, gennem analyse af en kritisk case, de komplekse forhold, som betinger det pædagogiske arbejde med børns bevægelsesglæde og læring ved bevægelse i daginstitutionens uderum. Artiklen tager afsæt i nyere forskningsresultater, som påpeger, at pædagoger har en betydningsfuld rolle i relation til stimulation af børns bevægelseslæring og bevægelsesglæde. Artiklen er skrevet i et systemteoretisk perspektiv og belyser, hvad der hæmmer det pædagogiske arbejde med børn og bevægelse i uderummet. Der gives afslutningsvist et bud på hvilke opmærksomhedspunkter, der er væsentlige i design af en kommunikation med den læringshensigt at ændre pædagogikken i uderummet fra at være rettet mod opsyn af børn til at være rettet mod børns læring.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Vol/bind2017
Udgave nummer1
Sider (fra-til) 41-54
Antal sider14
ISSN0800-1669
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

Organisationer

Relaterede emner

    Forskningsområder

  • Børn og unge - pædagogik, uderum, kommunikation, dagtilbud