Et udviklingsforløb for pædagogisk personale - Hand in Hand

Beskrivelse
Fra forordet i kompendiet:
Den følgende ”manual” er blevet til i ramme af det europæiske projekt Hand in Hand. Mere om projektet kan findes her http://handinhand.si . I projektet er der arbejdet med en såkaldt helskoletilgang, og med fokus på sociale, emotionelle, relationelle og interkulturelle kompetencer blandt elever og skolepersonale. Aktiviteterne i projektet har blandt andet været inspireret af arbejdet med relationskompetence, udsprunget fra indsatser over flere år i Foreningen Børns Livskundskab og i de seneste år i samarbejde med VIA University College. Vi har derfor som danske deltagere i projektet forfattet denne ”manual” først på engelsk og siden er den oversat til de lokale sprog og anvendt af de læreruddannere og facilitatorer, der har arbejdet på skolerne i de forskellige lande. Der har her været et stort ønske om en beskrivelse af et program med konkrete forslag til - og instruktioner i - hvordan man kunne gøre på de enkelte dage i de forskellige moduler.Vi har fra dansk side i projektet understreget, at man skal være meget varsom med at tro, at man kan lave en manual, og med succes gennemføre et givet program på samme måde i mange forskellige kontekster. Dette bekræftes af den kendte forskning om læreres professionelle læring, implementering mm. Manualen er dog blevet meget vel modtaget og oplevet som en stor hjælp i arbejdet hen mod lokalt ejerskab og tilpasning af programmet, og derfor har vi – på opfordring – valgt også at oversætte den til dansk, så den herfra fremstår i den oprindelige form, med et antal moduler, der gennemføres som et forløb over tid. Der argumenteres løbende teoretisk for de igangsatte aktiviteter, der hvor det passer ind. Måske kan den også i dansk kontekst finde anvendelse til inspiration for et helt forløb - mens andre læsere måske bare vil anvende dele af ”manualen” – men som sagt med forbeholdet om at tilpasse i samarbejde med de lokale aktører.
101 Downloads
Relaterede emner