Etik og ansvar, symmetri eller asymmetri ? - Det professionelle møde anskuet ud fra filosoffen Emmanuel Lévinas

  • Britta Nørgaard
Beskrivelse
Når professionelle relationer, hvor fysioterapeuter, pædagoger, lærere, sygeplejersker optræder, omtales, dukker begrebet symmetri og asymmetri op. Oftest omtales den professionelle relation som asymmetrisk, hvor det næsten implicit og uden for diskussion forstås, at det er den professionelle, der har den mest magtfulde position. Med filosoffen Emmanuel Lévinas udfordres denne selvfølgelighed, og jeg vil med artiklen gerne bidrage til at udfordre den selvfølgelighed, hvormed overvejelser om symmetri og asymmetri ofte udtales i relation til det borgerrettede professionelle arbejde.
Mange professionelle i det borgerrettede arbejde i Danmark vil inddrage filosoffer som den danske K.E.Løgstrup eller den tyske Martin Buber, når de vil gøre rede for de etiske overvejelser, som spiller ind i deres håndtering af det professionelle møde. Løgstrup, fordi vi er bekendt med hans begreb om den etiske fordring, som ikke er noget vi kan undslå os eller bestemme os for, men som er noget der overgår os, og dermed vil den andens liv til dels ligge i vores hænder. Buber omtales ofte som mødets filosof, og for ham er det centrale, at vi i mødet ikke gør den anden til et ”det”, og hans mest kendte værk hedder da også ”Jeg og du”. Med filosoffen Emmanuel Lévinas suppleres disse overvejelser.
Jeg vil i denne lille artikel introducere til dele af Lévinas’ tankesæt og forsøgsvis anvende nogle af hans tanker på eksempler fra praksis. På den baggrund vil jeg overveje nogle konsekvenser af at inddrage Lévinas’ tanker relateret til en moderne professionsforståelse, hvor også nyere teoretikere vil blive inddraget. Lévinas’ begreber og tanker kan synes vanskelige alene på baggrund af hans sprogbrug, og han kan synes at opstille utopiske værdier, og samtidig kan han berige en tid med individualisering og mangel på nærvær med nogle meget tankevækkende refleksioner.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind17
Udgave nummer2
Sider (fra-til)57-69
Antal sider11
ISSN1398-3717
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
Relaterede emner