ForsideSkriftlige produktionerEyePad

English

EyePad: Medieforbrug på tablets 2013-14

Skriftlig produktion: ForskningRapport

Føj til bogmærker

Dokumenter

Vis graf over relationer

EyePad-projektet og denne rapport bekræfter, at tablets er blevet
en vigtig faktor i hjemmets tv-stue eller hyggekrog. Selvom
brugerne stadig betragter den som et stykke legetøj, der strengt
taget er unødvendigt – så bliver tablets brugt i stor stil i talrige
sammenhænge. Også til både nyhedstjek og fordybelseslæsning.

Hvad skal mediehusene så gøre, for at de for alvor skal få en plads
i tabletbrugernes hjerter? Rapporten her kan ikke give det endelige
svar, men de foregående sider indeholder dog fragmenter af
viden, vi kan begynde at samle et meningsfuldt billede af.
Eyetracktesten har sammen med prioriteringsopgaven blotlagt en
kompleks brug af tablet´en, ofte i samspil med andre mediekanaler
som tv. Der bliver tjekket og læst nyheder før eller efter, at regninger
bliver betalt, teaterbilletter bliver købt, og morgendagens
vejr bliver tjekket.

Vi har tidligere været tilbøjelige til at se de såkaldte ”lean back”
og ”lean forward”-situationer som forholdsvis separate og
afgrænsede. Enten var man i det ene eller det andet mode. Men
EyePad-testen viser, at testpersonerne let kunne springe fra målrettet
informationssøgning til en mere tilbagelænet læsning af en
artikel, de pludselig falder over. Og tilbage igen.

Publikationsoplysninger

ForlagDanmarks Medie- og Journalisthøjskole
Antal sider27
År2014
OriginalsprogDansk

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

Kopier teksten fra feltet...