Fælles Mål uden formål, og hvordan vi får humanismen tilbage til skolen

Beskrivelse
I denne artikel drøftes, hvordan den måde, som lærere ofte tolker og forstår Fælles Mål på, ikke understøtter fagformålene for fagene. Historiefaget bruges her som ek-sempel, men artiklen dækker principielt hele rækken af fag i folkeskolen. I artiklen pointeres det, at Fælles Mål altid skal tolkes af læreren. Politiske strømninger gør det svært for lærere at agere som afklarede fagpersoner i undervisningen. Artiklens hovedpointe er, at lærere nødvendigvis må afklare deres videnskabsteoretiske grundlag, herunder hvorvidt de har en positivistisk eller konstruktivistisk inspireret praksis, for at kunne etablere en undervisningspraksis, der muliggør indfrielse af fagformålene. At gøre dette er den humanistiske vej.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TitelSkole, livsverden og nye læringslandskaber - et debatoplæg om folkeskolen : man skal kunne det hele: om digital literacy og læring i det senmoderne
RedaktørerCarlo Grevy, Henrik Kasch
Antal sider25
Udgivelses stedVejle
ForlagForlaget Pendulum
Publikationsdato25 jan. 2017
ISBN (Trykt)978-87-997667-4-1
PublikationsartFormidling