Hvilke sprogdidaktiske greb kalder nutidens og fremtidens sprogundervisning på - og hvordan kan vi motivere eleverne til at lære andre fremmedsprog end engelsk?

Beskrivelse
Der er mange fortællinger om, hvad der foregår i fremmedsprogs- undervisningen på de danske gymnasier. Der er tales bl.a. om en virkelighedsfjern fransk- og tyskundervisning, der ikke har brudt med den fagdidaktiske tradition, dvs. en undervisning, som primært bygger på tunge litterære tekster, hvor der stadigvæk er et alt for stort fokus på elevernes læseforståelse på bekostning af elevernes produktive færdigheder og deres lytteforståelse, en grammatikundervisning, der ikke er integreret, og umotiverede elever. Men vi ved faktisk alt for lidt om, hvad der i praksis foregår her og nu på de danske gymnasier, fordi fremmedsprogsdidaktikken er et underprioriteret område i Danmark, og der stadigvæk ikke findes tilstrækkelig empirisk undervisnings- forskning inden for feltet.
Artiklen giver derfor primært teoribaserede bud på, hvordan eleverne kan motiveres til at udvikle kompetencer i deres andet og tredje fremmedsprog, og skitser til centrale sprogdidaktiske greb, der tager højde for, at der ingen nemme opskrifter er.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TitelTænketanken om sprog : Anbefalinger til at styrke sprog i gymnasiet
ForlagGymnasieskolernes Lærerforening
Publikationsdato2016
Sider27-29
PublikationsartFormidling
42 Downloads
Relaterede emner