Når børn sætter ord på legen - en udviklingsfokuseret evaluering af Sprogfitness

Beskrivelse
Hvert år mødes børn og voksne landet over og motionerer sproget gennem leg og bevægelse. Sprogfitness, der i 2014 startede som et lokalt projekt, er blevet en årlig national begivenhed, og konceptet udvikles kontinuerligt gennem et tværprofessionelt samarbejde mellem de oprindelige initiativtagere, Aalborg Bibliotekerne og pædagoguddannelsen ved UCN Aalborg. Artiklen stiller skarpt på evalueringen af Sprogfitnessdagen 2017. Her var børnenes oplevelse i fokus.

Efter en indledende beskrivelse af Sprogfitness og tidligere evalueringer følger en præcisering af barnets perspektiv. Vi beskriver hvordan vi metodisk har søgt børneperspektiver med inspiration fra mosaikmetoden. Afslutningsvis præsenteres indsigterne fra evalueringen med børnene.

Artiklen fokuserer på børneperspektiver og på mosaikmetoden som evalueringsmetode, men giver samtidig læseren indblik i et refleksivt læringsforløb, hvor underviser og studerende samarbejder omkring praksis, der på en og samme tid er inspirations- lærings og udviklingsrum.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftCepra-Striben
Udgave nummer25
Sider (fra-til)24-35
Antal sider12
ISSN1903-8143
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
Relaterede emner