ForsideSkriftlige produktionerNår pædagoger og lærere samarbejder i skolen: muligheder,...

English

Når pædagoger og lærere samarbejder i skolen: muligheder, udfordringer og perspektiver

Skriftlig produktion: FormidlingBidrag til bog

Føj til bogmærker

Vis graf over relationer

Dette kapitel handler om det tværprofessionelle teamsamarbejde lærer-pædagog og de potentielle muligheder, perspektiver og udfordringer, det kan indeholde. Vi indleder med en kort begrebsafklaring af tværprofessionelt teamsamarbejde og en analyse af pædagogens afsæt ind i skolen og samarbejdet. Herefter præsenterer vi undersøgelser om samarbejdet, der indkredser muligheder og perspektiver. Sidst i kapitler ser vi nærmere på samarbejdets udfordringer, i særdeleshed risikoen for asymmetri mellem lærer og pædagog. En mulig forklaring på asymmetrien konstrueres ved at se på forskelle i, hvem der uddanner sig til pædagog og lærer og analysere disse uddannelsesmæssige rekrutteringsforskelle i en Bourdieu-optik med begreberne felt, kapital og habitus. Kapitlet afsluttes med en diskussion omkring, hvorfor det også er nødvendigt at have viden om de mulige udfordringer for at kunne navigere i og udvikle på samarbejdet.

Værtspublikationsoplysninger

TitelPædagogik i skole og fritid
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzel
Antal sider20
År2017
ISBN (Trykt)9788741265551

Kopier teksten fra feltet...