Når pædagoger og lærere samarbejder i skolen: muligheder, udfordringer og perspektiver

Beskrivelse
Dette kapitel handler om det tværprofessionelle teamsamarbejde lærer-pædagog og de potentielle muligheder, perspektiver og udfordringer, det kan indeholde. Vi indleder med en kort begrebsafklaring af tværprofessionelt teamsamarbejde og en analyse af pædagogens afsæt ind i skolen og samarbejdet. Herefter præsenterer vi undersøgelser om samarbejdet, der indkredser muligheder og perspektiver. Sidst i kapitler ser vi nærmere på samarbejdets udfordringer, i særdeleshed risikoen for asymmetri mellem lærer og pædagog. En mulig forklaring på asymmetrien konstrueres ved at se på forskelle i, hvem der uddanner sig til pædagog og lærer og analysere disse uddannelsesmæssige rekrutteringsforskelle i en Bourdieu-optik med begreberne felt, kapital og habitus. Kapitlet afsluttes med en diskussion omkring, hvorfor det også er nødvendigt at have viden om de mulige udfordringer for at kunne navigere i og udvikle på samarbejdet.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TitelPædagogik i skole og fritid
Redaktørerdavid thore gravesen
Antal sider20
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzel
Publikationsdato30 mar. 2017
Artikelnummer25
ISBN (Trykt)9788741265551
PublikationsartFormidling

Samarbejdspartnere

  • Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Relaterede emner