Nyt nordisk! - Initiativer inden for nordisk sprog- og tekstpædagogik

  • Frans Gregersen (Redaktør)
  • Mette Jørgensen (Redaktør)
Beskrivelse
I denne udgivelse præsenteres nogle af resultaterne af et flerårigt tværnordisk samarbejde og netværk for læreruddannelser i Norden, Nordisk Nabosprogsdidaktik og Nabosprogskommunikation i Læreruddannelserne, hvis primære formål har været at udvikle et egentligt uddannelsestilbud i nordiske nabosprog og nabosprogsdidaktik til lærere og andre med interesse for nordisk sprogforståelse.
I udgivelsen har vi samlet en række artikler, der dels præsenterer forskellige faglige perspektiver på undervisning i nabosprog, dels giver et indblik i vores arbejde med at udvikle et konkret bud på en master i nordiske nabosprog. Arbejdet med at udvikle en master, som skulle vise sig at være særdeles vanskeligt, præsenteres yderligere i artiklen En mulig ny masteruddannelse i nordisk sprog- og tekstdidaktik – placeret i et nordisk landskab.
Undervejs i projektperioden har vi arbejdet med en række delprojekter, der har
undersøgt forskellige modeller og metoder, der dels har været med til at kvalificere arbejdet med at udvikle masteruddannelsen, dels har været med til at udvikle undervisningen i nabosprog på de eksisterende læreruddannelser.

Man kan læse mere om delprojekterne på projektets hjemmeside,
http://nordisk-nabosprogsdidaktik.dk
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
ForlagNordplus
Antal sider125
ISBN (Elektronisk)978-87-998909-7-2
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

Bibliografisk note

Indhold:
Frans Gregersen, Michael Dal, Lis Madsen og Henrik Rahm: En mulig ny masteruddannelse i nordisk sprog- og tekstdidaktik – placeret i et nordisk landskab.
Torben Mundbjerg: Nabosprogsdidaktik.
Michael Dal: Nabosprogsdidaktik og digitalisering.
Eva Theilgaard Brink: Materialer om nabosprog og nabosprogsdidaktik.
Lone Koldtoft: Nabosprog og kulturel mangfoldighed hånd i hånd.
Charlotte F. Reusch: Spilbaseret nabosprogsdidaktik – lad os lege med tanken.
Þórhildur Oddsdóttir: Nabosprog i det islandske skolesystem.
Anna Smedberg Bondesson og Mette Jørgensen: Levande undervisningsmaterial – Ambassadørmodellen.
Torben Mundbjerg: Ambassadørstuderendes erfaringer fra Københavns Professionshøjskole.
Lisbeth Elvebakk og Håvard Skaar: Ambassadørmodellen – studenterfaringer fra OsloMet.

Samarbejdspartnere

  • Københavns Universitet
416 Downloads
Relaterede emner