Professionalitet og medlemsdemokrati - en særlig pædagogisk udspændthed?

Beskrivelse
Artiklens baggrund er et kombineret lærings- og udviklingsforløb baseret på aktionslæring gennemført i Fountain House København 2016 - 2017. Artiklen belyser centrale problemstillinger inden for et socialpsykiatrisk dagtilbud, der omhandler ændrede samfundsmæssige vilkår og krav til indsatsen, særlige krav til den professionelle i forhold til at navigere mellem en medarbejderrolle og medlemsdemokrati samt udfordringer i forhold til medlemsdeltagelse og frivillighed. Disse problemstillinger bliver sat ind i en teoretisk ramme og analyseret ud fra konstruktion af passende adfærd Kofoed (2003), et begreb om udspændthed (Kofoed 2003 & Neidel 2011) samt Erving Goffmans begreber om frontstage og backstage (Jacobsen & Kristiansen 2014). Analyserne viser en kompleks praksis udspændt mellem forskelligrettede krav og forventninger og med stadige forhandlinger, som både medarbejdere og medlemmer må forholde sig til for at opretholde og udvikle den selvsamme praksis. Ligeledes viser analyserne, at medarbejderne må navigere i denne kompleksitet i forhold til at udspille deres faglighed i et frontstage backstage spil.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind20
Udgave nummer2
Sider (fra-til)95-104
Antal sider10
ISSN1398-3717
PublikationsartFormidling