Social kompetence og skoletrivsel - analyser fra Den Nationale Trivselsmåling

  • Bjørn E. Holstein
  • Hans Henrik Knoop
  • Mariannne Laflor
  • Hanne Viskum
Beskrivelse
Alle elever har ret til et godt undervisningsmiljø. Et godt undervisningsmiljø som
blandt andet er kendetegnet ved inkluderende fællesskaber, høj elevtrivsel og
mental sundhed. Det er skolen, der skaber rammerne, hvori det gode undervisningsmiljø udfolder sig. Rammer, hvor eleverne kan opøve deres sociale kompetencer som en naturlig, integreret del af hverdagen, både i undervisningen og i deres sociale omgang med hinanden og med de voksne. Sociale kompetencer er nødvendige for at skabe sunde og stærke fællesskaber, som igen er forudsætninger for både trivsel og læring.
Det kræver noget af det enkelte barn at kunne begå sig i fællesskaberne og bidrage til at de bliver positive og inkluderende. Det kræver først og fremmest forståelse for, at mennesker er forskellige, har forskellige grænser og udtrykker sig forskelligt. Det kræver, at man er i stand til at kommunikere hensigtsmæssigt – også digitalt. Det kræver opmærksomhed på, hvordan egne signaler påvirker andre – og forståelse for at alle handlinger har konsekvenser. Det kræver kort sagt sociale kompetencer.
Denne rapport giver os ny viden om sammenhængen imellem elevernes sociale
kompetencer og forskellige aspekter af skoletrivsel. Derudover giver rapporten
konkrete anbefalinger til det pædagogiske arbejde med elevernes sociale kompetencer, i håbet om at inspirere alle folkeskolens aktører yderligere til dette vigtige arbejde
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKbh.
ForlagDansk Center for Undervisningsmiljø
Antal sider23
PublikationsartForskning
Peer reviewNej

Samarbejdspartnere

  • Syddansk Universitet
82 Downloads
Relaterede emner