Sproghistorier - En bro mellem skriftsprogstilegnelse i børnehave og indskoling?

Beskrivelse

Fra forskningen ved vi, at kontinuitet i pædagogikken er afgørende for barnets vellykkede overgang fra børnehave til SFO/skole, men hvordan etableres kontinuitet mht. skriftsprogstilegnelse? Artiklen trækker på erfaringerne fra et netop afsluttet forskningsprojekt, hvor der bl.a. blev udviklet et dokumentationsværktøj - sproghistorier - til at virke anerkendende på barnet og til at inspirere pædagoger og lærere til at se sammenhænge i skriftsprogstilegnelse på tværs af institutioner og professioner. I artiklen redegøres for sproghistorier, og de diskuteres i forhold til pædagogikken i både børnehave og indskoling

Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Læsning
Vol/bindTidlig skriftsprogstilegnelse – hvor tidligt?
Tidsskriftsnummer8
Sider (fra-til)21-25
Antal sider5
ISSN1902-3472
PublikationsartFormidling
Relaterede emner

    Forskningsområder

  • Overgang til skole, små børns literaciteter, daginstitutioner, Dokumentation, evaluering, indskoling, Transition to school, early childhood literacies, documentation, assessment, first years of school