Tommelfingerregler i socialpædagogisk arbejde med udsatte børn og unge

Beskrivelse
Artiklen handler om, hvad der styrer det socialpædagogiske arbejde med udsatte børn og unge. Artiklen viser, at den socialpædagogiske praksis ikke er styret af formelle regler. Den socialpædagogiske praksis er heller ikke styret af fælles faglige normer og metoder. Den socialpædagogiske praksis i arbejdet med udsatte børn og unge er styret af tommelfingerregler og tavs viden. Tommelfingereglerne er et udtryk for at praksis har skabt sine egne regler for, hvordan man skal arbejde med udsatte børn og unge.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)17-30
Antal sider12
ISSN1398-3717
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
Relaterede emner

    Forskningsområder

  • anbringelse uden for hjemmet - socialpædagogik, tommelfingerregler, udsatte børn og unge, styring, neoinstitutionel organisationsteori, socialpædagogisk praksis