Velfærdsteknologi i et medarbejderperspektiv - Et kvalitativt studie af kommunale medarbejderes erfaringer med velfærdsteknologi

Beskrivelse
I Danmark og i de øvrige skandinaviske lande har kommuner i de seneste år arbejdet med at teste og implementere velfærdsteknologier inden for ældre-, handicap- og sundhedsområdet. Udgangspunktet for denne artikel er via semistrukturerede forskningsinterviews og en webbaseret spørgeundersøgelse at analysere medarbejderoplevede muligheder og barrierer ved implementeringsprocessen af velfærdsteknologi i en dansk kommune. Artiklen viser konkret, hvordan velfærdsteknologiske løsninger ikke er neutrale elementer i en kommunal praksis, men må anskues som aktanter, der forskyder og ændrer arbejdsrutiner. Den identificerer fem for medarbejderne vigtige elementer i implementeringsprocessen: 1) Ænd­ringer af arbejdsrutiner, 2) Nye faglige værk­tøjer, 3) Nye indsigter og roller, 4) Ledelsesmæssig opbakning og 5) Velfærdsteknologi skal give mening. Artiklen peger således på, at kommunerne i fremtiden ved implementering af velfærdsteknologiprojekter bør have en langt større opmærksomhed på disse elementer. Og derfor bør kommunen i højere grad have for øje, at teknologien har indvirkning på konteksten og vice versa.

Nøgleord

Velfærdsteknologi, implementering, kommunale medarbejdere, arbejdsrutiner
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
Artikelnummer8
TidsskriftTidsskrift for omsorgsforskning
Vol/bind3
Udgave nummer2
Sider (fra-til)106 - 116
Antal sider11
ISSN2387-5984
PublikationsartForskning
Peer reviewJa
Relaterede emner