Velfærdsteknologi, institutionelle logikker og krydspres i det pædagogiske arbejde

Beskrivelse
Indenfor den offentlige sektor har der gennem de sidste 10 år været fokus på, hvordan velfærdsteknologi påvirker borgere, og på hvordan medarbejdere, der betjener teknologier, oplever deres arbejde. Artiklen sætter fokus på, hvordan de pædagogiske medarbejdere oplever det at arbejde med spiserobotter i relation til deres faglighed. Artiklen undersøger også hvilke institutionelle logikker, der er fremherskende i arbejdet med spiserobotter. Metodisk er der benyttet etnografisk feltarbejde over en tre ugers periode på seks forskellige bosteder i tre forskellige kommuner, alle bosteder var §108 botilbud. Resultaterne viser, at de pædagogiske medarbejdere befinder sig i et krydspres, da de bliver fanget mellem forskellige institutionelle logikker i deres arbejde. På den ene side skal de anvende spiserobotter som en del af en sundhedsfaglig rehabilitering, og på den anden side skal de anvende spiserobotterne for at normalisere og øge livskvalitet for borgerne.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind22
Udgave nummer2
Sider (fra-til)20-32
Antal sider13
ISSN1398-3717
PublikationsartForskning
Peer reviewJa

Samarbejdspartnere

  • Syddansk Universitet
Relaterede emner