ForsideSkriftlige produktionerVigtigt at lære af fejl

English

Vigtigt at lære af fejl

Skriftlig produktion: FormidlingKronik

Føj til bogmærker

Vis graf over relationer

Det siges, man lærer af sine fejl. Det er dog sjældent klart, hvordan læring af fejl sker. Offentlige projekter, der ikke går efter planen, er et tilbageværende tema i den offentlige debat. Spørgsmålet er om den negative udvikling kunne have været forudset og hermed forhindret? En af måderne læring sker på i organisationer er, når der er et misforhold mellem planen og udfaldet. Efterfølgende skal dette identificeres for at kunne blive korrigeret. Et sådan misforhold kan beskrives som en fejl. De amerikanske forskere Mark D. Cannon og Amy C. Edmondson (2005) mener, at arbejdet med at identificere og korrigere fejl, er en afgørende udfordring. Forskning i misforholdet mellem det forventede udfald og afvigelsen knyttes ofte til flytrafik, atomkraft og militære interventioner. Fejl på dette niveau medfører store tab af menneskeliv, materielle skader og miljøødelæggelser. Store konsekvenser. Flere organisationer er tvunget til at lære af fejl. Hvordan offentlige organisationer kan håndtere arbejdet med at reducere alle utilsigtede hændelser, er påtrængende. En del forskning tyder på, at offentlige organisationer ikke har udviklet en kultur for at lære af fejl.

Publikationsoplysninger

TidsskriftNordjyske Stifstidende
Antal sider1
År2017
OriginalsprogDansk

Kopier teksten fra feltet...