Status på idrætsfaget 2011 (SPIF-11)

Description
SPIF rapport handler om idrætsfaget og dets udvikling siden 2007 og har til formål at afdække de faktorer, som har betydning for, at faget idræt udvikler den faglighed, der er beskrevet i formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder.

SPIF-rapporten er baseret på en spørgeskemaundersøgelse, hvor 651 skoleledere og idrætslærere fra 7.- 9. klasse har svaret på en lang række spørgsmål. Derudover er idrætslærere, skoleledere, elever og ikke-idrætslærere blevet interviewet på seks forskellige skoler.

SPIF rapporten viser at Idrætsfaget på en lang række områder har gennemgået en positiv udvikling siden 2004. Der er f.eks. flere idrætslærere, der er linjefagsuddannet i idræt, stort set alle idrætslærere laver årsplaner og mange gør dem desuden tilgængelige for andre lærere, elever og forældre på skolernes intranet, evalueringen af elevernes udbytte er steget og flere kommuner har en læseplan for idræt.

De væsentligste udfordringer for idrætsfaget i de kommende år bliver at få Fælles Mål tættere knyttet til den daglige praksis, således at alle faghæftets tre CKF’er indgår som en naturlig del af faget. Skulle dette lykkes, kan det være med til at flytte fokus fra, hvad eleverne skal lave til, hvad de skal lære. Polariseringen af sundhed hos danske børn og unge er et voksende problem, som idrætsfaget i fremtiden kan bidrage til at reducere, hvis de rette idrætspædagogiske og idrætsdidaktiske valg bliver truffet. Idrætslærernes rolle er i denne sammenhæng central. Endeligt står faget overfor en stor udfordring med især pigernes fravær – en udfordring, der skal imødegås hurtigt.
Information
Further information

Original languageDanish
Place of PublicationHaderslev
PublisherDet Nationale Videncenter Kosmos
Number of pages174
Publication categoryResearch
Peer-reviewedNo
4281 Downloads
Keywords