ForsideStudenterprojekterDet pædagogfaglige arbejde i børnehaven med fokus på det ...

English

Det pædagogfaglige arbejde i børnehaven med fokus på det gode børneliv

Studenterprojekt: Bachelorprojekt

Pædagoguddannelsen, Jydsk
  • Janet Nazarpoor
  • Kavitha Muhunthan
  • Ayman Abdullah Barakat

Det gode liv er noget alle mennesker stræber efter. Alle vil have et godt liv, og ønsker at deres børn har et godt liv. Nogle mennesker tror, at hvis man har et godt helbred, så kan man have et godt liv, mens andre mennesker mener, at hvis man får dækket sine basale behov, så kan man have et godt liv. I det danske velfærdssamfund kan man have en bolig, man kan tage en uddannelse og alle har mad på bordet, men kan man være 100 procent sikker på at alle har et godt liv?
Selvom man stræber efter et godt liv, kan man ikke fastholde det, hvis man opnår det – vilkårene for et godt liv ændres hele tiden.
Hvem ved, hvad et godt liv er, og hvem definerer hvad det gode liv er?
Det er svært at komme med et enkelt svar på disse spørgsmål fordi der ikke findes en ”fast” definition på, hvad det gode liv er. Det enkelte menneske har sine egne forventninger og ønsker om det gode liv. Reklamer viser os en side af det gode liv, men det er ikke sikkert, at det der er et godt liv. For den ene er et godt liv, hvad der for en anden person ikke er godt liv!
I det danske samfund er 95 % af børn i alderen 3-5 år tilknyttet en børnehave , det er mange flere end f.eks. for 10 år siden. Dvs., at der aldrig har været så mange børn tilknyttet institutioner, som der er i dag.
Forældre vælger børnehaven, fordi børnene skal passes og have mulighed for at udvikle deres personlighed, når forældrene er på arbejde. Danske børnehaver lægger ikke vægt på undervisning, men derimod på at skabe trygge rammer gennem leg og kreative aktiviteter. Den pædagogiske praksis har derfor stor betydning for børnene og skabelsen af det gode børneliv. Det må det antages, at pædagogikken har det gode børneliv som interesse. Med dette menes, at pædagogikken i den enkelte børnehave har til formål at sikre det gode børneliv. Børnehaven, pædagogikken og børnene sætter dermed rammerne for det gode børneliv for børnene i børnehave.

VejledereJeppe Ellis Christensen
OrganisationPædagoguddannelsen, Jydsk
UddannelseProfessionsbachelor, Pædagog
Antal sider31
SprogDansk
Udgivelses tidspunktJuni 2011
Ekstern aktør
  • Ledere og medarbejdere i offentlige institutioner - Informantgruppe
  • Borgere (elever, patienter, kunder etc.) - Informantgruppe

Emneord

Kopier teksten fra feltet...